وبلاگ دادکار

وبلاگ دادکار

آغاز فعالیت وبلاگ از سه‌شنبه 1 دی 1394.
وبلاگ دادکار

وبلاگ دادکار

آغاز فعالیت وبلاگ از سه‌شنبه 1 دی 1394.

گواهی عدم امکان سازش

گواهی عدم امکان سازش
طلاق یکی از راه حلها ، بلکه آخرین راه حل برای پایان دادن به یک زندگی مشترک است . متأسفانه زوج های جوان با کوچکترین مورد عدم تفاهم به جای راه حل جویی برای استحکام بخشیدن به زندگی مشترک که بر پایه مودت و عشق بنا شده است . در اولین حرکت ، سخن آخر را برزبان می آورند و مسئله طلاق و جدایی را مطرح می نمایند . در هر حال ، گر چه طلاق امر مطلوبی نیست ولی گاهی تنها راه خلاصی از یک زندگی نکبت بار است . لذا در شرع انور و حقوق مدنی ایران متعرض مبحث طلاق شده اند .

یکی از مقدمات و بهتر است گفته شود یکی از مجوزات جاری کردن صیغه طلاق صدور گواهی عدم امکان سازش از طریق دادگاه حقوقی مراجع قضایی ذیربط است . در ماده 8 قانون حمایت خانواده مصوب 15 بهمن ماه 1353 چهارده مورد را نام برده است که زن یا شوهر حسب مورد می توانند از دادگاهها تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش نمایند . در این نوشتار پس از بیان چگونگی طرح دعوی و اجرای حکم مرجع قضایی توسط دفترخانه های ازدواج و طلاق ، به بررسی و ارائه نمونه دادخواست موارد چهاردهگانه
فوق الذکر می پردازیم .

  

 

فصل اول – مواردتقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش و اجرای آن

ماده 8 قانون حمایت خانواده :

در موارد زیر زن یا شوهر حسب مورد می توانند از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش نماید و دادگاه در صورت احراز آن موارد گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد کرد :

1-    توافق زوجین برای طلاق

2-   استنکاف شوهر از دادن نفقه زن و عدم امکان الزام او به تأدیه نفقه . همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را وفا نکند و اجبار او به ایفاء هم ممکن نباشد .

3-    عدم تمکین زن از شوهر .

4-    سوء رفتار و یا سوء معاشرت هر یک از زوجین به حدی که ادامه زندگی را برای طرف دیگر غیر قابل تحمل نماید .

5-    ابتلاء هر یک از زوجین به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای طرف دیگر در مخاطره باشد .

6-    جنون هر یک از زوجین در مواردی که فسخ نکاح ممکن نباشد .

7-    عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال به کار یا حرفه ای که منافی با مصالح خانوادگی یا حیثییات شوهر یا زن باشد .

8-   محکومیت زن یا شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا به جزای نقدی که بر اثر عجر از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به پنج سال یا بیشتر حبس و بازداشت شود و حکم مجازات در حال اجراء باشد .

9-   ابتلاء به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی زناشویی را غیر ممکن سازد .

10- هرگاه زوج همسردیگری اختیارکندیابه تشخیص دادگاه نسبت به همسران خوداجرای‌عدالت‌ننماید .

11- هریک از زوجین زندگی خانوادگی را ترک کند . تشخیص ترک زندگی خانواده با دادگاه است .

12- محکومیت قطعی هریک از زوجین در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون طرف دیگر باشد . تشخیص اینکه جرمی مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی است با توجه به وضع و موقع طرفین و عرف و موازین دیگر با دادگاه است .

13- در صورت عقیم بودن یکی از زوجین به تقاضای طرف دیگر . همچنین در صورتی که زوجین از جهت عوارض و خصوصیات جسمی نتواند از یکدیگر صاحب اولاد شوند .

14- در مورد غایب مفقود الاثر با رعایت ماده 1029 قانون مدنی .

 

توجه :

حسب ماده واحده مصوب سال 1371 مجمع تشخیص مصلحت نظام زوجهایی که قصد طلاق و جدایی از یکدیگر را دارند بایستی جهت رسیدگی به اختلاف به دادگاه مراجعه نمایند و اگر اختلاف فی مابین از طریق دادگاه و حکمین از دو طرف که برگزیده دادگاهند حل و فصل نگردید ، دادگاه با صدور گواهی عدم امکان سازش آنان را به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق خواهد فرستاد . دفاتر رسمی طلاق حق ثبت طلاقهایی را که گواهی عدم سازش برای آنها صادر نشده است ندارند ، در غیر اینصورت از سردفترخاطی سلب صلاحیت به عمل خواهد آمد .

توضیح : قبل از تصویب ماده واحده فوق الذکر زوجین می توانستند بدون مراجعه به دادگاه مستقیماً با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق تقاضای طلاق نمایند و آن دفاتر هم اگر آشتی وسازش زوجین برایشان امکان نداشت صیغه طلاق را جاری می کردند .

فصل دوم – نحوه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش و نحوه رسیدگی تا اجرای صیغه طلاق .

1-   رویه قضایی در محاکم بر این است که برای تقاضای گواهی عدم امکان سازش برگ دادخواست تنظیم و تقدیم دادگاه شود . پس نیاز است توضیحی در مورد بخش های برگ دادخواست و تنظیم آن داده شود :

برگ دادخواست فرم چاپی مخصوصی است (نمونه آن در صفحات بعدی نشان داده شده است . ) که از شش بخش اصلی تشکیل شده است :

-         ردیف خواهان :  که در آن مشخصات زوج یا زوجه شامل نام ، نام خانوادگی ، نام پدر وشغل و همچنین نشانی خواهان نوشته می شود .

-         ردیف خوانده : بسته به مورد در این ردیف مشخصات (مثل قسمت بالا ) زوج یا زوجه (هرکدام که خوانده باشد ) و نشانی نوشته می شود .

-      ردیف سوم با عنوان ، وکیل یا نماینده قانونی : در این ردیف اگر وکیلی انتخاب کرده اید مشخصات وی را می نویسید والا در این ردیف نوشته میشود «اصیل» به این معنا که خواهان خود وکیل خود است .

-      ردیف چهارم با عنوان ، تعیین خواسته و بهای آن : در این ردیف آنچه مورد تقاضاست به طور خلاصه نگاشته می شود مثلاً می نویسیم ؛ تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش برای اجرای صیغه طلاق به استناد توافق طرفین .

-      ردیف پنجم با عنوان ، دلایل و منضمات دادخواست : دراین ردیف هم نام دلایل مورد نیاز اثبات‌دعوی را ذکرمی کنیم .مثلاً نام می بریم؛ تصویر مصدق سندازدواج/تصویرمصدق شناسنامه های طرفین / فتوکپی مصدق موافقت نامه زوجین (البته فراموش نشود که این ضمائم و دلائل را بایستی ضمیمه برگ دادخواست تحویل دادگاه داد .)

-      صفحه سفید نوشتن شرح دادخواست : دراین بخش پس از بیان عنوان مرجع عالی حوزه قضایی شرح مختصری از خواسته را بیان داشته و درصورت لزوم به مواد قانونی استناد می کنیم (گرچه استناد به مواد قانونی الزامی نیست )و آنگاه ذیل اظهارات را امضاء کرده و یا انگشت می زنیم . (در فصل بعدی که موارد مختلف تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش بیان میگردد ، برای هر مورد شرح خواسته ای نوشته می شود .)

2-   تقاضای‌صدورگواهی عدم‌امکان سازش ازدعاوی غیر مالی بوده لذااحتیاجی به پرداخت هزینه دادرسی ندارد. (فقط مبلغی بابت ابطال تمبربرروی اوراق وضمائم تقدیمی به‌دادگاه پرداخت می گردد .)

3-   دادگاه پس ازوصول دادخواست وارجاع آن به شعبه رسیدگی کننده به دعاوی خانوادگی وتعیین وقت،آن شعبه راساًیابوسیله داوریاداوران سعی دراصلاح بین زن وشوهر وجلوگیری از وقوع طلاق می نماید . اگر تلاش دادگاه برای سازش به نتیجه نرسد ، گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد کرد .

4-   لازم است گزارش کتبی مبنی بر عدم امکان سازش با توجه به کلیه شروط ضمن عقد و مطالب مندرج در اسناد ازدواج جمهوری اسلامی ایران و نیز تعیین تکلیف و صلاحیت سرپرستی فرزندان و حل و فصل مسائل مالی با امضای حکمین (داوران ) شوهر و زن مطلقه و نیز گواهی کتبی سلامت روانی زوجین در صورتیکه برای دادگاه مشکوک باشد ، باید به دادگاه تحویل داده شود .

5-   گواهی عدم امکان سازش توسط زوج یا زوجه به دفتر طلاق برده می شود . تسلیم این گواهی به دفتر طلاق در حکم درخواست اجرای تصمیم دادگاه و جاری کردن صیغه طلاق است .

6-   گواهی صادره از مراجع قضایی در خصوص عدم امکان سازش بین زن و شوهر ، اگر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ به دفتر ثبت طلاق تسلیم نشود ، از اعتبار ساقط خواهد بود .

7-   در صورتی که ظرف مدت سه ماه گواهی عدم امکان سازش اصداری از دادگاه خانواده جهت اجرای طلاق تسلیم دفتر ثبت طلاق شود ، سر دفتر مکلف است به طرفین اعلام نماید تا جهت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن حضور یابند . در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در وقت مقرر ، برای مرتبه دوم حداکثر ظرف مدت یک ماه دعوت و به ترتیب ذیل عمل می نماید :

الف – درصورت امتناع زوجه از حضور ، زوج صیغه طلاق را جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه به اطلاع زوجه رسانده می شود .

ب – درصورت امتناع زوج از حضور و اجرای طلاق ، دفتر مراتب را تأیید و به دادگاه صادر کننده گواهی اعلام می دارد . دادگاه به درخواست زوجه ، زوج را احضار و در صورت امتناع از حضور ، دادگاه با رعایت جهات شرعی صیغه طلاق را جاری و دستور ثبت و اعلام آن را به دفتر ثبت طلاق صادر می کند .

ج – و اگر زوج به دفترخانه مراجعه ولی از اجرای صیغه طلاق امتناع نماید ، حسب بند «ب» فوق الذکر عمل می شود .

کلیه وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ثبت کل احوال ثبت می شود لذا اجرای صیغه طلاق به اطلاع دفتر ثبت احوال محل هم رسانده می شود . ثبت احوال پس از ثبت وقایع در دفتر ثبت کل برای مرد و زنی که فقط عقد نموده و ازدواج نکرده اند شناسنامه ای المثنی صادر می کند ولی در آن ازدواج و طلاق درج نخواهد شد

منبع:http://hooghooghi.mihanblog.com/post/39

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد