وبلاگ دادکار

وبلاگ دادکار

آغاز فعالیت وبلاگ از سه‌شنبه 1 دی 1394.
وبلاگ دادکار

وبلاگ دادکار

آغاز فعالیت وبلاگ از سه‌شنبه 1 دی 1394.

کودک آزاری و انواع آن :

 از کودک آزاری و انواع آن چه میدانید؟


 کودک آزاری چیست ؟

کودک آزاری عبارتست از تهدید یا آسیب سلامت جسم و روان،رفاه و سلامت کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول میباشند.

 

 انواع کودک آزاری:


کودک آزاری به چهار نوع تقسیم بندی می‌شود:
1-
کودک آزاری جسمی
2-
کودک آزاری جنسی
3-
کودک آزاری روانی
4-
کودک آزاری ناشی از غفلت

کودک آزاری جسمی:
به حالت بالینی کودکانی گفته می شود که یک بار یا به دفعات متعدد مورد ضرب و شتم و آزار عمدی پدر، مادر، قیم و یا والدین رضاعی که مسؤولیت آنها را بر عهده دارند، قرار می‌گیرند. این آسیب رسانی را «سندرم کافی» یا «سندرم کودک کتک خورده» نیز می‌گویند که علاوه بر آزار جسمی، آزارهای روانی و ناشی از غفلت را هم شامل می‌شود. در این نوع کودک آزاری، خشونت معمولاً توسط دست صورت می‌گیرد و استفاده از ابزارهایی مثل سلاح سرد و گرم معمول نیست.

کودک آزاری جنسی:
تجاوز، فحشا، واداشتن، بکارگیری و یا استفاده از کودک برای هرگونه رفتار روشن جنسی و هرگونه بهره‌برداری جنسی از کودکان از مصادیق بارز این آسیب است که والدین و یا سرپرستان کودک عامل اصلی این آزار می‌باشند.

کودک آزاری روانی:
محرومیت از محبت کافی و آسیب‌های مختلف روانی می‌تواند به افسردگی و سایر اختلالات عاطفی منجر شود. اثرات چنین آسیب‌هایی دراز مدت و جبران ناپذیر بوده و معمولاً افرادی که در کودکی دچار آزارهای روانی و عاطفی شده‌اند از نظر ظاهر هم متمایز و دارای شانه‌‌های آویخته، نگاهی مردد، حرکاتی خشن و سریع و عدم اعتماد به نفس هستند.

کودک آزاری ناشی از غفلت:
هم به صورت جسمی و هم به صورت روانی عوارضی را به بار می‌آورد وقتی به نیازهای عاطفی و هیجانی کودک توجهی نشود، عوارض روانی ناشی از غفلت را داریم و وقتی محرومیت از نیازهای اساسی مثل غذا، پوشاک، در معرض خطر قرار دادن کودک، عدم مراقبتهای بهداشتی، پیش می‌آید عوارض جسمی ناشی از غفلت نسبت به کودک نمود پیدا می‌کند.

علایم بالینی:

در معاینه بالینی کودک کتک خورده، شایعترین صدمه کبودی پوست بدن است که در هر قسمت از بدن کودک قابل مشاهده می‌تواند باشد. بیشترین محل‌هایی که در معاینه بالینی کبود دیده می‌شوند عبارتند از:
الف- کبودی در اطراف اندامها بخصوص مچ دست، ساعد، بازو و ران و در نوزادان مچ پا
ب- کبودی ناشی از زدن با دست یا شلاق در باسن‌ها
ج- صدمات ناشی از سیلی زدن به صورت کبودی در صورت بیشتر در گونه‌ها و دهان و نیز ناحیه پیشانی و گوشها
د- کبودی در قفسه سینه، شکم و گردن که بیشتر در اثر فشار انگشتان حاصل می‌شود (1)
شکستگی استخوانها مثلاً پیچاندن مچ دست یا پای کودک، کشیدن بازو و یا ساق پا می‌تواند در استخوانهای آن اندام شکستگی ایجاد نماید. پیچاندن اندامها می‌تواند باعث خرد شدن متافیز گردد. در نوزادان پریوست اتصال محکمی به استخوان ندارد و در صورت حدوث صدمات کششی و لغزشی به راحتی از آن جدا می‌شود. در شکستگی مارپیچی دیافیز استخوانهای دراز نوزادان، باید به فکر کودک آزاری بود زیرا این نوع شکستگی ناشی از فشار پیچشی بوده که معمولاً در حوادث اتفاق نمی‌افتد (1).
شکستگی های جمجمه شکستگی دنده‌ها و سوختگی به درجات و اشکال مختلف در کودک آزاری دیده شود
سایر صدمات در کودک آزاری عبارتند از: کوفتگیها و جراحات متعدد در بدن که اغلب به صورت قرینه‌اند. کوفتگیها ممکن است به شکل وسایل ایجاد کننده آنها مثل سگک کمربند یا طناب و باشند، به دلیل محروم نمودن کودک از آب، دهیدراتاسیون و هیپرناترمی دیده می‌شود. آسیب‌های داخل جمجمه‌ای ممکن است همراه با نشانه‌های عصبی باشد، پارگی و آسیب احشاء داخل قفسه سینه و شکم در اثر ضربه بلانت به کودک، اضطراب، گوشه‌گیری ، ترسویی یا دارای رفتارهای تهاجمی، افسردگی، عدم رشد کافی، عدم اعتماد به نفس از دیگر یافته‌ها در کودک آزاری است. پارگی فرنولوم در شیرخواران اغلب با فشار دادن شیشه شیر به داخل دهان دیده می‌شود. ضایعات چشمی به صورت خونریزی در زجاجیه چشم، تغییر مکان عدسی و دکولمان شبکیه در ضربه‌های وارده به سر و صورت و چشم کودک مشاهده می‌شود.
دکتر حمیدرضا دانش پرور
متخصص پزشکی قانونی
عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور


منبع : www.iranprisons.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد